Duurzaam ondernemen in Amsterdam
Vegan kleding, een skateboard van petfles-doppen, natuurlijke fruit spreads, skin care, gezonde drankjes en nog veel meer fantastische producten met een duurzaam, natuurlijk karakter.
Inspirerende, innovatieve ondernemers in de spotlight: lees de interviews met onder andere de Geitenwollenwinkel, AVA, Cultcha, de Amsterdamsche Zeepfabriek, Marly’s Amsterdam, Potverdorie!, De Prael en Hemp Tea.
1. Potverdorie! – Charlotte Heine
Vier fruitspreads met kruiden en één chutney in een glazen pot met vrolijke, gekleurde etiketten is het resultaat van vijf jaar met hart en ziel werken. Werken met een ideaal: Voedsel mag om uiterlijke redenen niet tot afval degraderen. Charlotte Heine over haar bezieling van buitengewoon fruit en groente.
“Het idee ontstond toen ik in de supermarkt zag dat fruit en groente geselecteerd werden om wat niet standaard is weg te gooien. Dat voedsel enkel omdat de grootte niet goed is of omdat er een spotje op zit, wordt weggegooid vind ik niet kloppen. In overleg mocht ik de afgekeurde appels met deukjes en bijvoorbeeld bananen met plekjes wekelijks komen halen.
Daar ben ik samen met Joep Weerts spreads en chutneys van gaan maken, thuis aan de keukentafel, afhankelijk van wat het aanbod was.
Op de Pure Markt bleek voldoende animo te zijn voor onze spreads en gedachtengoed. We konden de keuken van het pop-up restaurant op het Westergasterrein gebruiken waar Potverdorie! in de keuken gebruikt werd. Ook hebben we een tijdje in het buurthuis gewerkt waar mensen uit de buurt kwamen helpen. Nadat we, na een aantal verhuizingen, een professionele keuken konden delen met Coco Conserven, is de productie inmiddels volledig uitbesteed.
Leveranciers
Om meer stabiliteit in de productie te krijgen, zijn we gaan werken met vaste leveranciers. De Centrale Markthallen op de Jan van Galenstraat is er daar één van.
De fruitboer in Zeeland, die mij in de droge, warme zomer van 2018 benaderde in verband met 60.000 te kleine pruimen, is inmiddels vaste leverancier. Kees Hamelink uit Wemeldinge kon voor zijn drie millimeter te kleine pruimen van de inkooporganisatie geen fatsoenlijke prijs krijgen. Via social media hebben we dit gedeeld en konden we helpen met de volledige afname. We kwamen hiermee in het nieuws, kregen meer bekendheid en meer volgers op Face Book en zo kwam er ook een vaste frambozen- en bramenteler bij.
Spreads of jam?
Potverdorie! spreads mogen geen jam heten omdat er teveel fruit in zit, namelijk 70%. Voor jam is dat maximaal 65%. Het fruit komt uit Nederland, zoals de Betuwe en Westland. De spreads worden op smaak gebracht met een beetje suiker, dat ook voor de houdbaarheid belangrijk is. Verder zit er citroenzuur in en pectine om het te binden tot een jamstructuur. Een vegan product dus. We hebben uienchutney en vier spreads: frambozen-munt, bramen-laurier, kersen-rozemarijn en pruimen-gember. We leveren met name aan speciaalzaken.
Een belangrijk aspect van Potverdorie! is dat ik een eerlijke prijs betaal aan de teler voor het minder perfecte deel van zijn oogst. Tenslotte moeten zij de plukkers ook gewoon betalen.
Verlies
Dit jaar heeft mijn compagnon besloten, na vier jaar samengewerkt te hebben, te stoppen. Dat is jammer. We hebben samen met plezier en toewijding op idealistische wijze aan Potverdorie! gewerkt.
Blijft dat er nog heel wat moet gebeuren om Potverdorie! levensvatbaar te maken, daar sta ik nu alleen voor. Geloof me, dat is heel veel werk en het levert nog geen volledig inkomen op.
Happy met
Wat ik zo mooi vind, is het verhaal achter een kilo fruit: dat ik het fruit bij de teler aan de boom zie hangen en later in de speciaalzaak zie. Met de nieuw ontworpen etiketten van Potverdorie! vallen ze door de frisse kleuren goed op. Peter Heijkamp van ‘Buro van Ons’ heeft deze ontworpen.
Ook ben ik happy met ieder nieuw verkooppunt waar ze bewust kiezen voor de smaak en het verhaal van Potverdorie!
Ondernemerstip
Laat je niet weerhouden door tegenslag. Als je wilt, kun je heel veel, soms meer dan je denkt, blijven doorzetten dus!
Dromen & Ambities
Met z’n allen omarmen wat er is. Of het fruit nu klein is, krom of verschillend van kleur is, voedsel wordt om die reden niet weggegooid en de teler krijgt een goede prijs.
Verkooppunten worden uitgebreid, Potverdorie! heeft een vaste plek in de winkel en is winstgevend, want iedereen vindt het verhaal erachter belangrijk en bovendien zijn de spreads en de chutney verrukkelijk.”
2. AVA natural skin care – Eva Nouet
Als je zou weten wat er aan synthetische stoffen in beauty producten zitten, zou iedereen acuut overgaan op natuurlijke, biologische of zelfs vegan beauty producten. Eva Nouet heeft met haar AVA natural skin care eerlijke producten ontwikkeld die beter zijn voor je huid. In dit interview kom je alles te weten over het ontstaan van haar natuurlijke huidproducten. Voortaan wil ook jij alleen nog maar puur natuur: AVA door Eva.
“Met de natuurvoedingswinkel van mijn oma in Frankrijk in de jaren 70-80 en het werk van mijn moeder in alternatieve geneeswijzen was biologisch voedsel heel normaal voor ons. Al wilde ik als kind ook ‘normale’ producten gebruiken uit de gewone wereld, toch heb ik de opleiding Natuurvoeding gevolgd en heb ik in de natuurvoedingswinkel gewerkt.
Mijn filosofie
Voordat ik mijn eigen beauty lijn ontwikkelde, heb ik een webwinkel opgezet met biologische huidverzorgingsproducten. Op social media schreef ik blogs en promootte ik producten van anderen. Er waren momenten dat ik me niet helemaal in de filosofie van het bedrijf of het product kon verplaatsen. Hierdoor groeide het verlangen mijn eigen verhaal naar buiten te brengen, daarom ben ik in 2016 met onderzoek begonnen hoe ik mijn eigen beauty producten kan ontwikkelen.
Macadamia, avocado en shea boter
Om te beginnen wilde ik 100% natuurlijke huidverzorgingsproducten maken met een hoog gehalte aan werkzame stoffen uit planten, noten en zaden. Mijn producten dragen het keurmerk EcoControl. Er is een handcrème, dagcrème en anti-aging crème van AVA natural skin care. Hierin zit onder andere avocado olie, macadamia olie en shea boter waarvan bewezen is dat deze geweldige stoffen de huid verzorgen, cellen helpen vernieuwen en de elasticiteit van de huid verbeteren.
Macadamia en avocado olie zijn zachte en voedende oliën met een natuurlijke zonbeschermingsfactor. Het voordeel van Macadamia olie is de gezonde vetzuren (omega 7 en 9) en het lijkt veel op de menselijke huidvet waardoor het goed wordt opgenomen. Avocado olie is rijk aan vitamine e en vetzuren en verzorgt de droge en gevoelige huid.
Shea boter stimuleert het herstellend vermogen van je huid doordat het allantoïne bevat, het stimuleert celvernieuwing en heeft hydraterende eigenschappen.
Maar er zit nog veel meer in de AVA crèmes. Op de website staan alle ingrediënten vermeldt en vind je blogs over leuke en interessante weetjes met betrekking tot huidverzorging.
Petroleum op je lippen?
Inmiddels is het heel normaal om te mediteren, we beoefenen yoga en eten vegetarisch. Verbazingwekkend is het hoe weinig bewust mensen zijn van wat er in huidverzorgingsproducten zit. Shampoos (ook hele dure), crèmes en lippenbalsem bestaan voor een deel uit (bewerkte) aardolie. Als je lippenbalsem gebruikt, smeer je gewoon petroleum op je lippen. Da’s best raar hoor!
Shampoos bevatten agressieve ontvetters die zo heftig zijn dat er middelen aan toegevoegd moeten worden om je haar weer zacht te maken en niet uit te laten drogen. Maar omdat je er weinig over hoort, weten mensen het gewoon niet. En daarom staat er zo veel informatie op mijn website in de vorm van blogs, om de wereld een beetje beter te maken.
Samenwerken
Als het om beauty producten gaat, zijn er strenge eisen op het gebied van houdbaarheid en hygiëne. Ik heb daarom een samenwerkingsverband gezocht met een Nederlands bedrijf dat hier ervaring in heeft. Zij ontwikkelen de crèmes en voeren testen uit. Mijn onderzoek heeft anderhalf jaar geduurd en sinds begin 2018 zijn de handcrème, dagcrème en de anti-aging crème te koop via de webwinkel en verschillende verkooppunten.
De doosjes om mijn beauty producten zijn gemaakt van plantenafval: er komt geen boom aan te pas. Het geslaagde ‘Paperwise’ heeft een natuurlijke en professionele uitstraling. Dit komt ook door het design: het logo en de natuurlijke kleuren die ik gebruik.
We zijn helaas nog niet zo ver dat alles 100% natuurlijk, dus zonder plastics, verpakt kan worden zonder in te leveren op houdbaarheid, gebruiksgemak en hygiëne: een glazen pompje kan niet, en bioplastics gemaakt uit suikerriet worden sneller afgebroken dan de crèmes zelf. Het vergt nog aandacht, maar ik houd de ontwikkelingen goed in de gaten.
Tip
Als voor alles een oplossing is gevonden, kunnen de crèmes verkocht worden. Sales en marketing vragen dan aandacht. Dit is meteen ook een tip voor startende ondernemers: een goede website maken die ook goed vindbaar is, vraagt aandacht en tijd. Hetzelfde geldt voor social media: het duurt even voor je naamsbekendheid hebt ontwikkeld. Al deze dingen doe ik zelf en daar mag ik best trots op zijn.
Ambities
Het liefst heb ik een volledige lijn van alle beauty producten in mijn AVA assortiment; van shampoo tot deodorant. Op dit moment ben ik bezig met de gezichtsreinigingsmelk en –lotion, want de crèmes werken natuurlijk beter op een schone huid en die wil je dan ook ‘natuurlijk’ schoon hebben.
Het is een grote wens om uit te breiden met verkooppunten in het buitenland. Binnenkort worden AVA producten al in België verkocht, dat is geweldig.
Daarnaast ben ik eerlijk gezegd pas helemaal happy als alle natuurlijke producten ‘normaal’ zijn geworden. En de ‘normale’ producten verdwenen zijn. Natuurlijk is de norm en daar zet ik me met hart en ziel voor in!
3. Cultcha-Kombucha – Kelly Fagan
Om je eigen bedrijf te laten floreren heb je op de eerste plaats passie nodig en dat draagt Kelly uit in haar manier van het brouwen tot het op de markt brengen van ‘Cultcha-Kombucha’. Met haar liefde voor koken en gevoel voor fijne smaken heeft zij op een natuurlijke en eerlijke wijze een frisse, gezonde, non-alcoholische drank op de kaart gezet.
Kelly Fagan deelt haar enthousiasme over duurzaamheid, samenwerken en bewustwording.
“Eerst maar even uitleggen wat Kombucha is. De basis van het, uit China en Japan afkomstige, drankje kombucha is zwarte of groene thee met suiker waar een zwam (SCOBY: symbiotic culture of bacteria and yeast) aan toegevoegd wordt. Door fermentatie ontstaat een fris-zure drank die je met andere kruiden verder op smaak kunt brengen.
Wat ging er aan vooraf?
Mijn liefde voor koken en gevoel voor smaken ontstonden al in een vroeg stadium. Mijn vader en moeder hebben daar aan bijgedragen door het bakken van ons eigen brood en het persen van verse groentesappen. We kregen bijvoorbeeld een sap van ananas, paprika en gember als we ziek waren. In Las Vegas, waar ik geboren ben, leerde ik door mijn broer in 2008 kombucha kennen. Kort daarop ben ik mijn eigen kombucha gaan maken. De bacteriecultuur is te koop, net zoals bij kefir en zuurdesem. Je eigen specifieke kombucha maken is een mooi doch intensief proces.
Na Parijs woon ik, met mijn Nederlandse partner, sinds 2014 in Amsterdam. Dezelfde dag dat ik mijn verblijfsvergunning kreeg, vond ik in biologisch restaurant Lavina werk als kok. Elke dag dacht ik aan kombucha. Het experimenteren van eigengemaakte kombucha ging daarom naast mijn werk door en kwam in het restaurant op de menukaart.
Cultcha Kombucha
Mijn ontdekkingen deelde ik via Instagram en ik schreef een blog in 2015, toen nog ‘Cultured’ genaamd. Uit de horeca rees de vraag om de kombucha in hun assortiment op te nemen, hierbij is het de eerste kombucha in Nederland.
Ik experimenteerde met het toevoegen van verschillende kruiden en liet koks proeven. De ginger en de kokos met limoen vond iedereen meteen erg lekker. In oktober 2016 heb ik mijn baan in het restaurant opgezegd om me volledig te kunnen richten op mijn eigen bedrijf. De naam is aangepast: naar het lekker klinkende en de meer ‘funny’ uitspraak: ‘Cultcha’, een combinatie van Cult (Symbiotic Culture) en Cha (Chinees voor thee)
Werking
Het bijzondere van kombucha is dat het gezond is door vitamines, mineralen en anti-oxidanten. Het is adaptogeen ontstekingsremmend en ondersteunt het immuunsysteem. Cultcha Kombucha is een non-alcoholisch, fris drankje zonder suiker!
Er zijn op dit moment vier smaken in ons assortiment: Original, een uitgebalanceerde mix van Japanse groene thee en zwarte thee uit Sri Lanka. De Apple Ginger, Coconut Water & Lime Leaf en de Cherry Basil. Ik ben altijd bezig met verfijningen en uitbreidingen.
Meditatie
Er zijn duizend-en-één momenten geweest van wanhoop en stress. Er zijn enorm veel dingen waar je aan moet denken en er zijn veel taken en bezigheden. Het meest lastig voor mij was toen mijn zakenpartner er uitstapte, iets dat mij twee keer is overkomen. Het viel samen met een bedrijfsverhuizing, dus je kunt je de hoeveelheid werk van die periode wel voorstellen.
Innerlijke drijfveer en meditatie hebben mij door moeilijke periodes heen geholpen. Overigens heb ik op dit moment een zeer prettige business partner, Labe, die veel verstand heeft van kombucha productieprocessen en een meester is in financiën.
Dankbaar
Blijkbaar werk en leef ik in flow want telkens als ik ergens hulp bij nodig heb, komt een telefoontje of email met het aanbod. Enorm dankbaar ben ik voor het team dat op deze vanzelfsprekende wijze is ontstaan.
Waar het wezenlijk om gaat
Cultcha Kombucha is de eerste in Nederland verkrijgbare kombucha. Mijn doel is om eerlijke, hoog percentage (91-100%) kombucha te verkopen. Alleen al hierom kan ik zeggen dat Cultcha Kombucha de beste kombucha is.
Cultcha Kombucha is niet alleen een uniek, ambachtelijk door een vrouw opgezette microbrouwerij en ’n heerlijk, fris drankje. Het gaat verder dan dat. De glazen fles heeft een voordeel ten opzichte van de plastic fles. Nu nog zonder statiegeld, maar we hebben verschillende ideeën voor hergebruik.
Een kombucha keurmerk staat hoog op mijn verlanglijstje want ik vind het belangrijk dat mensen weten wat ze kopen en waar krijgen voor hun geld. Daarnaast richt ik me op circulariteit en groei.
Tenslotte ben ik in samenwerking met studenten een onderzoek gestart naar waar we het restproduct, de zwam, voor kunnen gebruiken. Het is een fantastisch, innovatief project, waar leuke, vegan producten uit gaan ontstaan.”
4. MUD Jeans – Bert van Son
‘A world without waste’ is de slogan van Bert van Son die met een diep geloof, vertrouwen en doorzettingsvermogen een draai aan de kledingindustrie heeft gegeven. Heb je ooit van het innovatieve ‘Lease A Jeans’ concept gehoord? Lees dit interview over circulaire economie, natuur, recycling en bewustwording: de MUD Jeans!
“Het failliete kledingbedrijf MUD Jeans kocht ik over om er een duurzaam product van te gaan maken. Dertig jaar heb ik in de mode-industrie gewerkt en gezien hoe vies die is in alle opzichten. Ik wilde daar niet meer aan meedoen. Ik geef om deze planeet, de natuur, dieren en mensen. Daarom staat MUD Jeans voor recycling, eerlijk, biologisch en vegan.
Fast fashion facts
De productie van katoen is door het grote waterverbruik en pesticiden één van de meest vervuilende sectoren ter wereld. De fabrieken in Azië waar kleding wordt gemaakt zijn onveilig en ongezond. De consument koopt 60% meer kleding dan 15 jaar geleden, dat is een verdubbeling. Een kledingstuk wordt gemiddeld na zeven keer dragen weggegooid. Drie vijfde van alle kleding beland op stortplaatsen of in de verbrandingsoven. Er wordt veel meer gekocht dan we nodig hebben. Als de groei blijft doorgaan beslaat de totale kledingverkoop in 2050 160 miljoen ton, een verdriedubbeling van het bedrag van vandaag. Er zal dan 22 miljoen microvezels in de oceanen terecht komen. Je snapt nu mijn afkeer van fast fashion.
Impact van de jeans
- elk jaar worden er meer dan 2 miljard spijkerbroeken geproduceerd
- gemiddeld is er voor één spijkerbroek 180 meter stiksel nodig
- minder dan 1% van het materiaal dat wordt gebruikt om kleding te produceren, wordt gerecycled tot nieuwe kleding
- 50% van de fast fashion kledingstukken worden binnen een jaar weggegooid
- ongeveer 10% van de CO2-uitstoot wordt veroorzaakt door de kledingindustrie
3 jaar MUD Jeans
Het Nederlandse denim merk Mud Jeans richt zich op recycling, water en CO2 uitstoot om een duurzame jeans van hoge kwaliteit te maken. De productie van een MUD Jeans kost gemiddeld 92 procent minder water en 69 procent minder energie dan die van een ‘gewone’ spijkerbroek.
Het verschil wordt met name gemaakt door het leaseproject. In deze grote bedrijfstak is het niet makkelijk op te vallen en de juiste aandacht te krijgen voor je product, ik moest dus een stapje verder denken dan enkel weer een nieuwe product verkopen. Om een voorbeeld te noemen van vertekening: C&A verkoopt biologische spijkerbroeken. Dat klinkt heel leuk, maar er zit maar 5% biologische katoen in. Dat komt natuurlijk omdat biologische katoen duur is: in plaats van twee keer per jaar kun je met biologische katoen slechts één keer per jaar oogsten. Hierdoor kun je nog niet beweren dat je biologische spijkerbroeken verkoopt
Wil je fast fashion de rug toe keren dan is recycling de enige oplossing. De beste manier om dat te doen is middels lease, dan ben je er zeker van dat de jeans terugkomt. Overigens bieden wij de MUD Jeans ook te koop aan. We vragen de koper een contractje te tekenen waarin je akkoord gaat met het retourneren van
de versleten jeans, zodat wij deze kunnen recyclen. Het leuke is dat we een korting bieden wanneer je de oude jeans inlevert en een ‘nieuwe’ MUD Jeans koopt.
Hoe recycle je een jeans?
Mud Jeans introduceerde in 2013 het innovatieve ‘Lease a Jeans’ concept. Maandelijks betaal je een bepaald bedrag, gaat de jeans kapot, wordt deze gerepareerd. Na een jaar kun je de jeans terugbrengen, ruilen voor een andere jeans of beslissen deze te houden.
Is de teruggebrachte jeans nog in goede staat dan wordt ze gewassen, opgeknapt en als vintage verkocht, of geleased. Wanneer de jeans als geheel niet meer verkocht kan worden, gaat deze naar Spanje voor recycling.
De stof wordt dan gereinigd, gesneden, vermalen en met nieuwe katoen gemengd. Dat moet in verband met de lengte van de katoen die nodig is om er mee te kunnen spinnen. Van het nieuw gesponnen garen wordt vervolgens een nieuwe jeans gemaakt. Van deze nieuwe jeans is 50% gerecycled. Uitgangspunt is dat de broeken altijd ons eigendom blijven en dus terugkomen om gerecycled te worden.
Op deze manier heeft MUD Jeans in 2016 al meer dan 12.000 spijkerbroeken van de verbrandsingsoven gered, is er 300 miljoen liter water bespaard en 700.000 kg CO2-emissies vermeden.
De denim producten, voornamelijk jeans, zijn online en in meer dan 300 winkels in 28 landen verkrijgbaar.
MUD Jeans heeft sinds vorig jaar een eigen winkel in De Groene Afslag op het Crailoterrein in Laren. Hier kun je de jeans passen en kies je het model van je voorkeur. Vervolgens onderteken je een leasecontract en krijg je jouw MUD Jeans thuisgestuurd.
Geleerde lessen
Ik ben onbevangen begonnen met geld uit een eerder verkocht eigen bedrijf. Zit je niet ruim in het geld dan zul je een goed businessplan moeten hebben om een startkapitaal te vinden waarmee je de eerste twee tot drie jaar mee door kunt komen. Financieel valt het in het begin eigenlijk altijd tegen. Ik neem als uitgangspunt dat je de omzet door twee moet delen en de onkosten met twee moet vermenigvuldigen. Als de uitkomst je dan nog bevalt, ga er dan vol voor.
Ondernemerstip
Om een idee te verwezenlijken moet je een ijzersterk geloof hebben in je businessplan. Er zal altijd iets mis gaan en dan is opgeven geen optie. Wanneer je jouw incrowd hebt kunnen overtuigen van je idee zal die er ook zijn voor support wanneer je dat nodig hebt.
Een businessplan gebruik je als leidraad. Telkens bij nieuwe ideeën en beslissingen die je moet nemen, check je of het past in het businessplan. Het kan echter voor komen dat je (met je team, na goed overleg) besluit het businessplan aan te passen.
Dromen & Ambities
Een wereld zonder afval. Onze droom is om ooit 100% gerecyclede jeans te verkopen en daarmee volledig circulair te zijn. We werken aan een nieuw Life Cycle Assessment (LCA) zodat we ons energie- en watergebruik in kaart kunnen brengen en kunnen verminderen.”
5. Dutch Harvest, Hemp Tea – Esther Molenwijk
Als duurzaamheidsadviseur maakte Esther Molenwijk zich hard voor het gebruik van lokale producten en duurzame grondstoffen. Toen zij steeds vaker in aanraking kwam met hennep raakte zij onder de indruk van de mogelijkheden van deze plant.
Het is alweer zes jaar geleden dat Esther begeesterd raakte en een campagne startte over de herontdekking van de kracht van hennep en die in te zetten voor een duurzame en gezonde samenleving. Hieruit is Dutch Harvest ontstaan met biologische, natuurlijke hennep infusion (Hemp Tea) in vier smaken. In gesprek met Esther is haar bevlogenheid voelbaar, lees je mee?
“Hennep is in Nederland bekend uit de 17e eeuw toen er touwen en scheepszeilen van werden gemaakt. Duizenden jaren geleden werd hennep echter al wereldwijd gebruikt voor textiel, voeding en geneeskunde. Hennep wordt nu toegepast in de bouw, textiel en bioplastics. De bladeren en bloemen van de plant, die veel potentieel hebben, werden niet gebruikt. Hier zag ik mogelijkheden!
Omdat ik door mijn werk bekend ben met mensen aan elkaar verbinden, was het niet moeilijk een vezelhennepverbouwer te vinden. Ik kwam bij Albert Dun, van Dun Agro, in Groningen uit. Hieruit is een samenwerkingsverband ontstaan waarbij Dun Agro een machine ontwikkeld heeft om de bladeren te scheiden van de hennepplant. Van deze bladeren wordt hennepthee gemaakt.
Hoe smaakt hennepthee?
Hennep is een snelgroeiend gewas dat wel drie tot vier meter hoog wordt. De bloemen van de hennepplant bevatten nagenoeg geen THC; THC zorgt voor het stoned effect.
Samen met theesommelier Karlijn Dapper zijn er voor Hemp Tea naast de pure hemp tea ‘Simply Hemp’ drie verschillende smaken ontwikkeld: Hemp Chai, Hemp & Turmeric en Hemp & Herbs. Op de website worden alle ingrediënten toegelicht en gebruikte kruiden benoemd, de warme en pittig smaak van gember ontbreekt hierin niet.
De smaak van Hemp Tea is milt, fris en lichtzoet met een prikkeltje op het eind.
Als je het vergelijkt met groene thee dan is de bittere smaak eraf en lichtzoet daarvoor in de plaats. Dutch Harvest Hemp Tea is vrij van cafeïne en theïne, is 100% biologisch en natuurlijk.
Hennepthee geeft kalmte en werkt rustgevend. We horen vaak van mensen dat ze er beter van kunnen slapen en dat het prikkels dempt. Je wordt er niet stoned van.
Voor de verpakking hebben we gekozen voor bioplastic op cellulose basis van Paperwise dat gemaakt wordt van landbouwafval. Het is het restproduct van een plant en ziet eruit als papier maar het kan bij het GFT afval. Arjan van Woensel heeft het grafische ontwerp verzorgd.
Gigantische groei
Het gaat veel beter dan ik had durven dromen. Ik startte, naast mijn werk, vanuit een ideaal om het verhaal van hennep te vertellen. Binnen zes maanden kwamen er allerlei bedrijven op me af. Ik was er financieel niet van afhankelijk en had ook geen businessplan geschreven. In het eerste jaar ben ik mijn werk als duurzaamheidsadviseur gaan afbouwen. Ik vorm nu, na vijf jaar, met vijf specialisten het Dutch Harvest team waarmee we steady verder bouwen om meer bekendheid te krijgen en de verkoop in Europa uit te breiden.
Lastige zaken
Omdat niet iedereen het verschil kent tussen hennep en wiet is de wetgeving, met name in het buitenland een tijdrovende taak door juridische zaken en hiermee een kostenpost.
Ik heb gekozen voor een volledige duurzame productie. Losse thee is hierin de enige oplossing omdat het minder verpakking vraagt en de smaak ten goede komt. De consument kiest helaas vaak voor gemak: thee in zakjes.
Er is veel aandacht voor ons in de media en er wordt gelukkig positief over ons geschreven. Onze Hemp Tea blijft echter een speciaal product dat gekocht wordt door mensen die kwaliteit kiezen boven gemak. Het is een afweging om mee te gaan in de wensen van de massa en gaan voor meer verkoop of blijven staan achter de visie en missie. Ik ben blij dat ik nog steeds voor het laatste kies.
Tip voor startende ondernemers
Begin snel met een prototype en doe daarna ervaring op. Naam opbouwen volgt in een later stadium. Verspil je tijd in de startfase niet aan te veel onderzoek en het maken van een plan.
Besef dat het een keuze is om je te focussen op marktwaarde en bijvoorbeeld groei. Ik sta achter organische groei waarbij ik de kern waar het om draait vast kan houden: dat geeft voldoening.
Dromen & Ambities
Uitbreiden in de horeca. We hebben hiervoor al een speciale verpakking ontwikkeld. Naast Duitsland en Frankrijk verdere groei in Europa. Dutch Harvest is dé specialist in hennepthee.”
6. De Amsterdamsche Zeepfabriek – Toetsie Zwitserlood
Natuurlijke, op ambachtelijke wijze gemaakte, heerlijk ruikende zeepjes vind je bij De Amsterdamsche Zeepfabriek in Oost. Toetsie Zwitserlood laat zien hoe je een bedrijf runt met zorg en liefde voor de natuur, het team en het product. Wil je meer weten over haar zienswijze en de biologische zeepjes, lees het in dit interview.
“Amsterdam heeft een rijke historie als het om zeepziederijen gaat met een bloeiperiode in de 17e en 18e eeuw. De van oorsprong gebruikte hennepzaadolie wordt ook nu door de Amsterdamsche Zeepfabriek als één van de basisoliën gebruikt.
Van zorg naar zeep
Renske Gras werkte in 2012 als psychiatrisch verpleegkundige. Wanneer na een aantal weken de intensieve begeleiding voorbij is, zijn psychiatrische patiënten weer op zichzelf aangewezen. Die stap is te groot. Zij bedacht daarom een werkplek waar deze mensen een dag in de week vrijwillig kunnen komen werken in hun eigen tempo en gebruik makend van hun specifieke kwaliteiten: De Amsterdamse Zeepfabriek. Als het je goed doet, ben je welkom te komen.
Renske schreef een businessplan en samen trokken we fondsen aan, zoals Stichting Doen, de woningbouwvereniging en Stichting Dichter Bij Huis. We gingen samenwerkingsverbanden aan met onder andere bierbrouwerij Prael en een vriend zorgde voor een sociale lening.
Zelf kom ik uit de jeugdzorg. Wegens bezuinigingen in 2014 en veranderend beleid heb ik sindsdien met Renske De Amsterdamsche Zeepfabriek vormgegeven die in januari 2015 van start ging. Sinds juli 2015 leid ik de zeepfabriek omdat er geen twee betaalde banen uit te halen zijn, niet eens één volle baan.
Olie en zeep
Onze zeep wordt gemaakt van biologische, duurzame oliën en vetten. De meeste oliën en vetten nemen we af van importeur NHR in Brighton. Zij zijn gecertificeerd specialist in etherische oliën en basis oliën en werken met biologische planten en kruiden.
Binnenkort nemen we de cacaoboter van Chocolatemakers af en de olijfolie via een vriendin van een coöperatie uit Spanje.
Aandacht en zorg voor het milieu en de telers heeft een hoge prioriteit bij ons. Wanneer je dat naleeft volgt de rest vanzelfsprekend.
Er zijn zes soorten zeep met als basis kokosolie, olijfolie, shea boter, cacaoboter, hennepzaad olie, ricinusolie en kokosolie.
- Kwiekzeep: Voor een verkwikkende start van de dag. Een zeep rijk aan kruiden met onder andere salie, rozemarijn, citroen en eucalyptus.
- Sjokozeep: Een romige, schuimende zeep vol cacaoboter en -poeder. Met de frisse geur van sinaasappel, lavendel, echte vanille én een snufje cederhout.
- Zwierzeep: Sierlijke zeep met een warme, kruidige geur bestaande uit vanille, citroengras, kardemom en basilicum.
- Zuipzeep: Fris-kruidige zeep met gember, citroen en koriander. Heerlijk schuimend en weldadig. Gemaakt met bier van brouwerij de Prael!
- Leutzeep: Koffie als basis. Fris en exotisch door de combinatie van lemongras, patchouli en zwarte peper. Door de toegevoegde kokosras is het een heerlijke scrubzeep.
- Papzeep: Havermout als basis. Met etherische kaneelbadolie, sinaasappelolie, lavendelolie en benzoëolie is het een milde scrubzeep waarin kokosolie, olijfolie en sheabutter zijn verwerkt.
Lastig
Ambachtelijke zeep is tegenwoordig een hype. Er zijn genoeg bedrijven die doen alsof ze helemaal natuurlijk of biologisch zijn, maar in werkelijkheid dat niet zijn. Deze manier van werken zit me soms dwars.
De zepen van de Amsterdaqsche Zeepfabriek zijn gemaakt van biologische oliën, vetten, kruiden, specerijen en etherische oliën. Onze zeep is puur en natuurlijk: gemaakt op een eerlijke manier. We verkopen geen gebakken lucht en we hanteren een eerlijke prijs. Het is mijn missie uit de competitie te blijven en te staan voor onze fantastische zeep en de filosofie een plaats te bieden aan medewerkers die daar behoefte aan hebben.
Euforie
Ons eerste idee was om voor toeristen een prachtig Amsterdams souvenir te maken in de vorm van een lekker geurend zeepje. We dachten ook aan een winkeltje. Maar het bleek dat onze zeep bij Amsterdammers heel goed in de smaak viel. Dat was een leuke ontdekking: onze vaste klanten willen niet meer anders.
Onze zepen zijn ook als kerstpakket te verkrijgen en ik geef workshops ‘zelf zeep maken’ waarin je alle kneepjes van het vak kunt leren.
De zeep en de nieuwe shampoobars zijn online te koop en daarnaast sta ik op verschillende markten zoals Pure Markt en Boeren & Buren. Op de website kun je zien wanneer de volgende markt is.
Wil je onze werkplek zien? Onze zeep is te koop op donderdagen in De Amsterdamse Zeepfabriek, Amsterdam Oost.
Tip voor ondernemers
Wanneer je bij het opzetten van je bedrijf niet meteen afhankelijk bent van omzet en verdiensten, is het makkelijker en beter vol te houden om de dingen te doen op je eigen wijze. Ik ben er van overtuigd dat je dan andere keuzes maakt. Dit gun ik elke ondernemer. Zelf heb ik naast de zeepfabriek voor de maandelijks inkomsten een Bed&Breakfast.
Dromen & Ambities
Ik zou zo graag zien dat het concept van één ondernemer met vijf tot tien werkplekken overgenomen wordt in andere steden. De ambachtelijke, pure, natuurlijke zepen van de Amsterdamsche Zeepfabriek zal dan in meerdere steden in Nederland gekocht kunnen worden onder de naam van desbetreffende stad, goede afspraken in acht genomen.”
www.amsterdamschezeepfabriek.nl
7. Restricted-designs – Lisa de Vries
Mega veel media-aandacht kreeg Lisa toen ze haar persoonlijke verhaal over haar net opgezette onderneming op Linkedin plaatste. Op een enthousiaste en open wijze introduceerde ze Restricted-designs, een bedrijf dat meubels opknapt. Lisa stoffeert stoelen en banken en haar bedrijf is in korte tijd enorm gegroeid. Lees hier haar succesverhaal.
“Ik werkte bij een veilinghuis als klantenservice medewerker en sales support medewerker voor de afdeling Art & Antique. Er zat echter, na twee jaar daar gewerkt te hebben, geen groei in. Nadat er een nieuwe werkwijze werd geïntroduceerd, merkte ik dat ik niet meer gelukkig was op deze werkplek en ben ik in december 2019 weggegaan. Ik solliciteerde als product manager, maar door Corona kon ik geen nieuwe baan vinden. Omdat ik thuis altijd al meubeltjes opknapte, ben ik deze hobby gaan uitbouwen.
Klanten
Via marktplaats zocht ik design en vintage meubels. Met mijn kleine aanhanger haalde ik de spullen op. Mijn huiskamer deed dienst als atelier: hier knapte ik design meubels, als gispen stoelen, en de jaren zestig meubels op. Vervolgens verkocht ik ze via Facebook en Marktplaats en zo is Restricted-designs ontstaan.
Al vrij snel heb ik me als stoffeerder ingeschreven op de website ‘Werkspot’. Op deze site kan men klussen plaatsen waar vakmensen op kunnen reageren. Hierdoor kreeg ik veel klanten.
Ik lever een haal- en brengservice voor slechts 65 euro per rit met een maximale rijtijd van één tot anderhalf uur. Tegen een aangepast tarief rijd ik door heel Nederland.
Alles is te leren!
Het is natuurlijk niet altijd meteen goed gegaan, ik heb geen opleiding gedaan tot meubelstoffeerder: ik heb veel geleerd de afgelopen maanden. Zo heb ik weleens een hoes helemaal overnieuw moeten maken. Op youtube zijn informatieve video’s te vinden. Daarnaast heb ik veel gelezen over het vak stofferen en heb ik materiaalonderzoek gedaan.
Soms vraag ik advies aan een andere stoffeerder. Toen ik Gispen stoeltjes ging opknappen, wist ik niet precies welk schuim ik nodig had. Het fijne is dat ervaren stoffeerders het leuk vinden om me verder te helpen.
Inmiddels ben ik verhuisd naar een nieuwbouwappartement waar ik via een vaste trap binnenshuis naar de kelder kan. Hier is mijn nieuwe atelier van 70m2 gevestigd. Mijn mini aanhanger heb ik ingeruild voor een grote.
Doordat ik communicatie / media heb gestudeerd heb ik mijn eigen website kunnen bouwen. Ik kan goed boekhouden. Buiten het feit dat mijn moeder wel eens helpt met het demonteren van de meubels doe ik alles zelf. Mijn motto is: ‘Gaan, en doen en proberen, alles is te leren!’
Lastige momenten
Tegen de verkeerde klanten aanlopen is het meest vervelende dat ik heb meegemaakt. Beide keren ging het om geld. Bij de één draaide het om een korting die ik op aanvraag gegeven had en waar de klant uiteindelijk ging klagen over het tijdstip van oplevering. Deze wilde niet meer betalen in eerste instantie, maar eiste even later nog meer korting. Toen heb ik juridisch advies ingewonnen.
De andere klant was bij het ophalen van de nieuw gestoffeerde meubels de portemonnee vergeten. Helaas heeft die persoon nooit meer een online overschrijving gedaan.
Dit soort dingen zijn echt niet leuk en het hakt er behoorlijk in. Het resulteert ook in geen kortingsmogelijkheden meer bij Restricted-designs en blind iemand vertrouwen doe ik ook niet meer.
Top
Dat mijn werk gewaardeerd wordt door anderen is top. Ik ervaar erkenning op het moment dat ik doe wat ik graag wil doen en niet een rol speel om aan verwachtingen te voldoen. Ik heb altijd geloofd in mezelf en die drive om achter jezelf te staan maakt me succesvol.
Als er even iets tegenzit, zoek ik steun bij andere zzp-ers en deel ik mijn verhaal via Linkedin, waar ik altijd positieve reacties krijg.
Tip voor startende ondernemers
Laat je niet kisten door al die mensen met meningen. Mensen adviseerde mij om dit werk als bijbaan te zien en er niet al mijn tijd en en geld in te investeren. Maar dan had ik nu nooit een goed lopend eigen bedrijf gehad! Ga er 100% voor en zoek iemand die je wel steunt, waar je inspiratie uithaalt. Zo heb ik een tante die in de modewereld zit en mij met haar verhaal enorm gemotiveerd heeft.
Dromen & ambities
Voor de rest van dit jaar is de agenda helemaal vol met het opknappen van meubels. Nu kan ik nieuwe investeringen doen, zoals een ledermachine aanschaffen waarop ik dik leer kan naaien. Hier is veel vraag naar.
Ik ga een eigen meubellijn opzetten met eigen gemaakte ontwerpen waarin duurzaamheid centraal staat. Ik gebruik gerecyclede materialen bijvoorbeeld pet-flessen en introduceer refurbished meubels – affordabel design!”
8. Michiel Vos – De Pindakaaswinkel
Ondernemen begint met een droom, een onwrikbaar doorzettingsvermogen en liefde voor wat je doet of wat je lekker vindt. Zo heeft Michiel Vos, die van kinds af aan dol is op pindakaas, zijn eigen pindakaaswinkel met 10 verschillende smaken pindakaas geopend. Het klinkt allemaal vrij eenvoudig, maar hoe gaat het in z’n werk om een winkel te openen? Michiel vertelt zijn verhaal.
“Als boerenzoon at ik elke dag pindakaas. Het was, en is, mijn favoriete beleg en ik combineerde dat met van alles. Zo is eigenlijk het idee ontstaan om tien verschillende smaken pindakaas te maken. Voor ik met die droom aan de slag ging, nam ik andere stappen. Zo maakte ik deel uit van een boerderij in Colombia en zette ik saladebars in Amsterdam op. Hoewel beide acties niet helemaal goed afliepen, leerde ik ervan.
Toen ik in 2016 in Amsterdam woonruimte vond, kwam mijn pindakaasdroom weer tot leven. Een deel van mijn appartement komt uit op een winkelstraat en heeft een kantoor/woonbestemming. Hier besloot ik met support van mijn toenmalige vriendin De Pindakaaswinkel te openen.
10 smaken
Hoe ik precies moest beginnen wist ik niet. Mijn vrienden vonden het in ieder geval een goed idee of moesten er een beetje om lachen. Toen ik de letters ‘De Pindakaaswinkel’ op de ruit plakte, constateerde ik dat dit de eerste pindakaaswinkel van Nederland is en dat ik de enige ben met tien verschillende soorten smaken pindakaas: dat voelde meteen goed. Eerlijkheidshalve had ik zeven van de tien recepturen klaar en ik moest heel snel de andere drie recepturen gaan ontwikkelen.
Naast de naturel pindakaas hebben we Dadel Kaneel, Stroopwafel Kaneel, Koffie Zeezout, Karamel Zeezout, Chilipeper Citroengras, Witte Chocolade, Kokos Zeezout, Knoflook Gebakken Ui en Sport, met meer dan 30 gram eiwit per 100 gram door plantaardige proteïnen. Welke het lekkerst is? Dat zou je zelf moeten proeven, op de website staan alle soorten en pakketen waaronder de 10 mini’s als proefpakket.
Mediagekte
De winkel trok meteen gigantisch veel aandacht. Er werd een blog geschreven waardoor radiostations, verschillende kranten en tijdschriften aanklopten bij De Pindakaaswinkel.
Er was nog geen pot verkocht maar er waren al meer dan 5.000 volgers op facebook. In die periode had Calvé 6.000 volgers. De Pindakaaswinkel was direct naar de pindakaastop gestegen! En één ding was duidelijk: Nederlanders houden van pindakaas!
Etiketten schreef
De Pindakaaswinkel zou een ode aan de pinda worden! Het bedrijf is ontstaan met hulp van vrienden en familie die onder andere meehielpen met de inrichting van de winkel en het maken van het logo ‘Pindabaas’. Volgers op Facebook en Instagram hebben voor meer bekendheid gezorgd. We hebben dit allemaal op eigen kracht opgebouwd.
In de eerste periode ging niet alles perfect. Zo zaten sommige etiketten scheef, en bevatten enkele potten helemaal geen etiket. Mensen stonden echter in de rij.
Voor mij was het belangrijk te verbeteren want voor de lange termijn wilde ik dat alles helemaal goed zou zijn.
Eerlijk product
Ik wil de lekkerste pindakaas maken en vind gezond eten ook heel belangrijk. Het uitdenken van de smaken was een hele klus waarbij het testen aan de keukentafel plaatsvond. Omdat ik bijenboer ben geweest wilde ik graag dezelfde stroperigheid als honing.
Behalve mooi gebrande Argentijnse pinda’s zit er kokosolie in onze pindakaas. Palmolie gebruiken we niet. Ook werken we niet met toegevoegde suikers en kunstmatige smaakstoffen. Hiermee is het een eerlijk product.
Tip voor jonge ondernemers
Doe het! Probeer veel en start klein.
9. NextBrush – Max Stam
Het startte allemaal in 2012 met Patrick Kuijper die op de middelbare school het idee kreeg een meer duurzame tandenborstel op de markt te brengen. Tot zijn verbazing waren er al tandenborstels van bamboe in gebruik, maar niet in Europa. Hier lag de uitdaging. Zijn vrienden Max Stam en Jordi Talhout volgde hem op de voet en samen hebben zij NextBrush opgezet. Max vertelt over hoe het is gelopen en wat er verder op stapel staat.
“Via een tip, van een producent in Ajax dassen, kwam Patric bij de site van Alibaba waar hij vanuit China de eerste 5000 bamboe tandenborstels afnam en via zijn webshop verkocht. De kwaliteit was niet zo goed en de verkoop verliep mede daarom matig.
Op hetzelfde moment dat Patric het niet meer zag zitten en ik wilde stoppen met mijn studie Vastgoed & Makelaardij liep het contract van mijn baan waarin ik veel acquisitie deed af. Toen zijn we om de tafel gaan zitten en besloten er gezamenlijk een professioneel bedrijf van te maken. We trokken een handelsagent aan en NextBrush was geboren.
Studeren en een bedrijf opbouwen
Patric en Jordi gingen Bedrijfseconomie studeren en ik Commerciële Economie. Naast de studie zetten we ons volledig in voor NextBrush.
Jarenlang werden vakanties en feestjes overgeslagen. Al ons spaargeld ging in de business zitten. Mijn vader ondersteunende ons met een werkruimte en doordat ik thuis bleef wonen kon ik op de huur besparen.
We vonden een producent in China en er werd een oplossing tegen het loslaten van de haartjes bedacht, want dat was het grootste probleem bij die eerste 5000 exemplaren.
Triomf
Een neef bleek als distributeur te werken in de cosmetica-handel. Hij werd onze mentor. De contacten met Etos die we aan het opbouwen waren, kwamen hierdoor in een stroomversnelling.
Wij zijn heel trots dat we als kleine en jonge onderneming Etos aan ons konden binden. We hebben laten zien dat ons product levensvatbaar is voor de grote markt: dat we impact maken. Deze triomf hebben met een fles champagne gevierd.
Colgate heeft met hun eigen bamboe tandenborstel onze plaats bij Etos overgenomen. Ons hart ligt eerlijk gezegd ook meer bij de zelfstandige winkeliers, daar richten we ons nu op. Natuurlijk is NextBrush ook online te bestellen.
NextBrush
Omdat een doorsnee tandenborstel wordt gemaakt van verschillende soorten kunststoffen kan deze nooit gerecycled worden. Wij willen het duurzamer en dus beter doen met bamboe; een snelgroeiende grassoort. De haartjes van NextBrush zijn gemaakt van BPA-vrije nylon. Afwegingen worden gemaakt op basis van kwaliteit, toepasbaarheid, hygiene, duurzaamheid, circulatie en prijs.
Onze eerste volledig kartonnen verpakking van de tandenborstel werd door winkelende klanten opengemaakt. Voor de tandenborstels in de winkels is daarom een venster in de verpakking gemaakt. Dit venster is gemaakt van PET-flessen die 100% recyclebaar zijn. Een transparant venster kun je ook van zeewier maken, dan wordt de tandenborstel wel vier maal zo duur en is er niemand die ‘m koopt. Ons doel is echter dat de bamboe tandenborstel niet duurder is dan die van kunststof en dat mensen deze wel kopen.
Blijven verbeteren
We hebben alledrie onze specifieke kwaliteiten die het team sterk maakt. Patrick is een procesdenker en Jordi de pragmaticus: down to earth. Ik ben de verkoper. Iedere mail die de deur uitgaat wordt zes keer nagekeken. Bij elke productieronde kijken we wat we kunnen verbeteren.
NextBrush heeft drie varianten: soft, medium en hard en is onder andere bij Ekoplaza en Dille & Kamille verkrijgbaar. Ik ben super trots dat wij aansluiten bij Dille & Kamille, dit is echt een mooie stap. Sinds kort hebben we ook een kindertandenborstel.
Tip
Een open en rechtstreekse communicatie ten behoeve van het verbeteren van je product is een vereiste. Wij zijn alledrie gedreven en geven elkaar de ruimte.
Dromen & ambities
Twee keer per jaar geven we aan nieuwe ondernemingen teachings en advies over ondernemerschap. Voor ons is dat ook leerzaam en het is mooi anderen verder te kunnen helpen.
We gaan groeien! Andere producten met betrekking tot mondzorg zoals mondwater en tandpasta gaan we op de markt brengen. We hebben grootste plannen met betrekking tot allerlei verzorgingsproducten. Daar kan ik over een half jaar meer over vertellen, houd onze website daarom goed in de gaten.
10. Geitenwollenwinkel & GOAT – Abigail & Lavinia Bakker
Een kledingwinkel vol vegan kleding is wat de tweelingzusjes Abigail en Lavinia vijf jaar geleden hebben neergezet. Zij hebben hiervoor twee prachtige locaties in hartje Amsterdam uitgekozen. De ‘Geitenwollenwinkel’ op de Utrechtsestraat en hun eigen merk ‘GOAT’ wordt op de Haarlemmerdijk verkocht. Abigail vertelt in dit interview over hun moderne geitenwollenambities en de liefde voor het vak.
“We zijn begonnen met Geitenwollenshirts, die niet van geitenwol zijn gemaakt uiteraard want dat zou niet ‘vegan’ zijn, maar van ‘organic cotton’. Wij vonden de naam heel grappig en belangrijker is dat de oude geitenwollensokken-types toentertijd uitdroegen waar wij nu voor staan: natuurlijk, biologisch en duurzaam. Wij hebben eigenlijk al heel snel leuke reacties op de naam gekregen. Bij onze eerste bestellingen deden we een plukje stro tussen de verpakking, daar moesten we zelf heel hard om lachen: wanneer iemand de bestelling thuis uitpakte viel er stro uit. Ja, dat vonden wij hilarisch.
Boerderij
Doordat we zijn opgegroeid op een boerderij hadden we altijd dieren om ons heen. We reden paard en speelden met onze honden. Het duurde misschien even voor we echt de link legde met het vlees op ons bord en de liefde voor onze huisdieren, maar vanaf dat moment zijn we vegetarisch gaan eten en niet lang daarna zijn we allebei ‘vegan’ gegaan.
Ondernemersbloed
Wij komen uit een ondernemersfamilie en wij hebben nooit gedacht aan werken voor een baas maar zijn direct ons eigen bedrijf begonnen.
Hoewel we al veel ervaring op hadden kunnen doen, ging dat toch mis. Wij wilden eigenlijk alles te perfect doen en pakten het te groots aan: merkkaartjes en verpakkingen waren van hoge kwaliteit, alsof we al aan de top stonden. Met verlies van onze beide huizen zijn we daarna wel weer door gegaan. Onze opvoeding en ons karakter zijn daar de oorzaak van. Falen hoort bij een eigen onderneming en daar is uiteindelijk wel, via de Geitenwollenshirts, de Geitenwollenwinkel en GOAT uit ontstaan.
Aan mensen die een eigen bedrijf willen starten zou ik willen zeggen: ‘Be Natural!’ Luister naar jezelf, je weet het zelf echt het beste en ga op je gevoel af. Geef niet op!
Geitenwollenwinkel
In de winkel aan de Utrechtsestraat verkopen wij kleding van merken die duurzaam en vegan zijn, ons eigen merk GOAT verkopen we hier ook. Vegan is een afkorting van veganisme betekent dat dierlijke producten en door dieren voortgebrachte producten vermeden worden. Het merk ‘Hempje’ bijvoorbeeld wordt gemaakt van biologisch katoen en hennep. Hennep groeit snel, heeft niet zo veel water nodig als katoen en bij het verven dringt de kleurstof diep de vezel binnen. De stof voelt heerlijk zacht aan.
Ieder merk heeft haar specialiteit en die hebben we op de site toegelicht. We verkopen naast jassen, shirts, broeken en jurken ook vegan schoenen en tassen. We hebben zelfs sokken, underwear en beauty-producten in ons assortiment. Mocht je voor iemand anders iets willen kopen, maar kun je niet kiezen dan is er de cadeaubon.
GOAT
Met GOAT wilden wij internationaal doorbreken en zijn daardoor van voor af aan moeten beginnen. GOAT is ontstaan als pop up store en draagt betaalbaarheid, organisch en duurzaamheid uit: basic kleding die makkelijk verkrijgbaar is. Bij GOAT is er geen tussenpersoon waardoor het product betaalbaar is. In de winkel aan de Haarlemmerdijk hangen onze eigen ontwerpen en is er een vintage hoek. Onder ‘Speciale Exclusieve Collecties verkopen we bestaande legerkleding waarin komende jaar de tweede collectie gedropt wordt. Kleding een tweede leven geven is natuurlijk het meest duurzaam.
GOAT bestaat twee jaar en staat voor veel meer dan het verkopen van kleding alleen. GOAT is een platform, een levenswijze en heeft ambitie met een motto: ‘changing the face of fashion.’
Lavinia richt zich onder andere op het organiseren van evenementen waarin mode, food en muziek samenkomen. Er is al veel gaande op duurzaam gebied en als we initiatieven samenbrengen dan worden mensen beter geïnformeerd en kunnen we goede doelen steunen.
Op de website van GOAT vind je veel informatie, zo is er onder het kopje ‘Taking Action’ veel van onze initiatieven ondergebracht. We hebben bijvoorbeeld van Black Friday Green Friday gemaakt en uitgelegd waarom en is er naast een goed-nieuws-lijst een oproep om de actie ‘Blue for Sudan’ te steunen. We hebben duizend-en één ideeën!
Ambities
Voor GOAT gaan we de collectie uitbreiden, en willen we meer naamsbekendheid krijgen.
Ons doel is een ‘green’ online community te bouwen met ‘Tips & Tricks’. We delen nu al interessante projecten, dat is al een goed begin.
Eigenlijk wil ik heel graag de wereld verbeteren, de geitenwollenvisie zit er echt helemaal in.’’
www.geitenwollenwinkel.nl
goatorganicapparel.com
Lees alle interviews hier.